Hyppää sisältöön

Tietoa sinulle, kun toimit asiakastyössä

Asiakastyössä toimiva kohtaa maahanmuuttaneen kasvotusten, verkkoasioinnissa tai puhelimitse. Asiakasta kohden käytettävissä oleva aika on usein lyhyt. Nopeassa tilanteessa on mahdollista käyttää apuna tulkkausta, selkokieltä ja monikielisiä materiaaleja. Kohtaavan asiakastyön portaat on myös hyvä muistaa.

 

Tulkkaus ja kääntäminen Kotoutumislain mukaan viranomaisen on tarvittaessa huolehdittava tulkkaamisesta tai kääntämisestä. Asiakastyössä on myös huolehdittava siitä, että asiakas ymmärtää häntä koskevat asiat.
InfoFinland.fi InfoFinland on monikielinen verkkosivusto, joka kokoaa yhteen tärkeää tietoa Suomeen muuttoa suunnittelevalle tai täällä jo asuvalle. Sivusto palvelee myös viranomaisia monikielisessä tiedotuksessa.
Ruotsinkielinen kotoutuminen Laki kotoutumisen edistämisestä antaa kotoutujalle mahdollisuuden valita ensimmäiseksi kotoutumiskielekseen ruotsin tai suomen.
Selkokieli Selkokieliset aineistot ovat hyvä apuväline esimerkiksi kielenoppimisen alkuvaiheessa, kun suomen kielen taidot eivät vielä riitä viranomaisviestinnän ymmärtämiseen.
Monikieliset materiaalit Monikieliset suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin liittyvät materiaalit tukevat kotoutumista. Voit hyödyntää materiaaleja myös esimerkiksi asiakaspalvelussa ja -ohjauksessa.
Haitallisten käytäntöjen tunnistaminen ja ehkäisy Asiakastyössä on hyvä tuntea ja tunnistaa haitalliset käytännöt, joita ovat esimerkiksi ihmiskauppa, lähisuhde tai "kunniaan" liittyvä väkivalta tai tyttöjen ja naisten sukuelinten silpominen.

Uutisia asiakastyössä toimiville

Koronaviruksesta on julkaistu ohjeita swahilin ja tigrinjan kielillä
14.4.2022 | Uutinen
Työ- ja elinkeinoministeriön Sylvia-hanke on julkaissut ohjeita koronaviruksesta swahilin ja tigrinjan kielillä. Materiaalit tarjoavat omakielisiä ohjeita virukselta suojautumiseen ja taudin hoitoon. Ohjeet on tuotettu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) materiaalien pohjalta yhteistyössä laitoksen asiantuntijoiden kanssa.
Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin Ukrainasta pakenevien palveluista ja työllistymisestä
17.3.2022 | Uutinen
Työ- ja elinkeinoministeriö on julkaissut kotoutuminen.fi:ssä verkkosivun, jossa on vastauksia yleisiin, Ukrainasta sotaa pakenevia koskeviin kysymyksiin. Tämä usein kysyttyjen kysymysten (UKK) kooste sisältää tietoa muun muassa tilapäisestä suojelusta, palveluista ja työllistymisestä. Koostetta päivitetään tarvittaessa.
Maahanmuuttaneiden ohjaus- ja neuvontapalveluiden erityisavustusten haku on avattu 
7.3.2022 | Uutinen
Työ- ja elinkeinoministeriö avaa kuntien haettavaksi 3 miljoonaa euroa maahanmuuttaneiden matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittämiseen ja vakiinnuttamiseen. Avustuksen tavoitteena on tehostaa maahanmuuttaneiden kotoutumista ja työllistymistä kehittämällä ohjaus- ja neuvontapalveluita sekä niitä koskevaa monialaista yhteistyötä. Haku on avoinna 7.3.–8.4.2022. 
Osaamiskeskushaku on avattu
7.3.2022 | Uutinen
Työ- ja elinkeinoministeriö on avannut haettavaksi 3 miljoonaa euroa maahanmuuttaneiden osaamiskeskustoimintaan. Haku on avoinna 7.3.–8.4.2022. 
Kotoutumisen osaamiskeskus on koonnut tietoa Ukrainan tilanteeseen liittyen kotoutumistoimijoille
4.3.2022 | Uutinen
Kotoutuminen.fi-verkkopalveluun on luotu sivu, jonne on koottu tietoa ja viestintää Ukrainan tilanteeseen liittyen. Tiedot on tarkoitettu kotoutumistoimijoille ja ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään Ukrainaan kohdistuvan hyökkäyksen koskettamia henkilöitä. 
Kaikki uutiset